Ny dansk virksomhed vil gøre golfbranchen grønnere

Den grønne virksomhed Sprout vil komme de millioner af golfblyanter og scorekort, der hvert år havner i skraldespanden til undsætning.

Ved at udstyre dem med frø, kan de plantes efter brug og spire til blomster eller krydderurter. Mellemøsten og USA er prioriterede markeder, udover Europa som er hovedmarked.

Bæredygtighed og golf er ikke en kombination, man normalt forbinder med hinanden. Det store vandforbrug er en udfordring, men tænk også på alle de mange golfblyanter og kort, som typisk bliver smidt ud efter hver runde.

Sidstnævnte problem vil danske Sprout nu gøre noget ved. Sprout har opnået international succes med verdens første bæredygtige og patenterede blyant, der kan plantes efter brug og spire til krydderurter, blomster og grønsager.

I efteråret lancerede de det plantbare Sprout-papir, som gør det muligt at forvandle alt fra visitkort, gavekort, hotelnøglekort, kaffekort og nu også scorekort til blomster!

-Sprout-blyanten er blevet et symbol på bæredygtighed, fordi den kan få et nyt liv, når den er blevet for kort til at skrive med. Og den funktion bliver endnu mere relevant i en golfblyant, der jo er halv blyantstørrelse og typisk ikke bruges mere end en enkelt dag pa?golfbanen, siger stifter og adm. direktør i Sprout, Michael Stausholm.

Sammen med et plantbart scorekort, tilbyder Sprout klubber, proshops, foreninger og virksomheder et bæredygtigt golfskrivekit, som opfordrer spillerne til at plante i stedet for at smide væk. Og det er netop den opfordring, som er vigtig.

-Vi vil gerne inspirere til et mere bæredygtigt mindset. Folk der støder på vores produkter skal gerne spørge sig selv: hvis jeg kan plante en blyant og et kort, hvad kan jeg så ellers gøre for en grønnere hverdag?

Michael Stausholm ser golfbranchen som et stort og uudnyttet marked, som trænger til et innovativt skub i en mere bæredygtig retning. Han ser gode muligheder for at sælge Sprouts golfkit ind, bade fordi branchen efterspørger nyheder, og fordi golfspillet generelt gør folk afslappede og åbne overfor nye tiltag. Business og netværk fylder meget indenfor golf, så tanken er også ad den vej at kunne nå ud til flere potentielle virksomhedskunder.

-Der er ca. 60 millioner golfspillere i verden og 35.000 golfbaner, så potentialet er der. Vi har i forvejen god succes i lande som Italien, England, Frankrig og USA, men også i et nyt marked som Mellemøsten, hvor vi har ansat en salgsdirektør med base i Dubai. Her har vi flere hoteller på kundelisten, Dubai’s premierministers kontor og snart er vores blyanter i Virgin Megastores. Golf er en populær sport i de mellemøstlige lande, sa?det er et marked, vi har store forventninger til.

Om Sprout:

Sprout sælger i dag over 450.000 blyanter om måneden til mere end 60 lande. Salget går primært til virksomheder og organisationer, der far deres logo på blyanten, og bruger dem som grønne giveaways. Disney, Coca-Cola, IKEA, Marriott, Bacardi, TOYOTA, Save the Children og Bank of America er blandt kunderne.

Læs mere her: http://sproutworld.com/da/da/